Ruptor/Distribuitor DELCO

DELCOul este numit dupa prima firma care a produs prima data acest sistem(Dayton Electronic Light Company)

Delcoul are mai multe roluri.Primul lucru pe care il face este distribuirea tensiunii inalte de la bobina de inductie la cilindrul potrivit la timpul potrivit.Acest lucru este facut de catre distribuitor folosind o parte a rotorului (nu confundati cu ruptor).Ruptorul in schimb are rolul de a da comanda bobinei de inductie prin niste contacte care se ating si se desprind in timpul rotirii,in bobina de joasa tensiune(bobina primara),pentru a induce camp magnetic in cea de inalta tensiune(bobina secundara).

Distribuitor Delco

Bobina secundara este conectata prin intermediul unui cablu izolant de rotor (nu confundati cu ruptor) ,care se invarte in interiorul distribuitorului.Capatul rotorului se invarte pe langa niste contacte,cate un contact pentru fiecare cilindru.

Aceste contacte de fapt nu se ating,intre ele fiind o distanta foarte mica.Cand varful rotorului trece pa langa fiecare contact,de la bobina vine un impuls de inalta tensiune.Astfel se produce un arc electric,prin care va fi transmis curentul inspre bujii.Aceste contacte din platina sau wolfram se uzeaza tocmai din cauza arcului electric,si nu din cauza frictiunii.De asemenea si cablul care conduce inalta tensiune inspre bujii se poate uza,acesta pierzand din proprietatiile izolante,cauzand uneori probleme "misterioase" la motor.


Sincronizrea turatiei ruptorului distribuitor se face prin montarea lor pe acelasi arbore al ruptorului distribuitor care primeste miscarea de la pinionul de antrenare, angrenat cu roata dintata elicoidala de pe axul cu came. Turatia este pe jumatate fata de cea a areborelui cotit la motorul in patru timpi si egala la motorul in doi timpi.








Sincronizarea scanteiilor este atat de importanta pentru motorul masinii,incat in noile sisteme nu se mai foloseste acest sistem.In schimb,sincronizarea se face cu ajutorul unor senzori care comunica calculatorului masinii (ECU-engine control unit) pozitia exacta a pistoanelor.Computerul controleaza tranzistoarele de putere care comanda bobina.

In continuare sa aruncam o privire asupra sistemelor avansate de aprindere.

Continuare>>

In acest articol:


Un comentariu:

Anonim spunea...

Ajuta destul cat sa intelegi "farmecul" nestiut si ne inteles din inima masinii.Ce bine e ca se pot afla informatii,macar de ordin general.Multumim