Se genereaza cuplu de fiecare data cand desfaci un surub cu cheia inelara de exemplu.Sau este un bun exemplu si strangerea prezoanelor de la rotiile masinii.Cand folosesti cheia de roti,aplici o forta manerului cheii de roti.Aceasta forta creeaza cuplu asupra prezonului,ceea ce il face sa se invarta.
Unitatiile engleze pentru masurarea cuplului sunt livra-inci sau livra-picioare,insa de obiciei se foloseste Newton -metri.
Observati ca unitatiile cuplului contin distanta si forta.Pentru a calcula cuplul trebuie doar sa multiplici forta cu distanta manerului (cheii de exemplu).
Imagineaza-ti ca ai o cheie inelara cotita lunga de 0,6 m,si ii aplici 22 kg-forta.Ceea ce faci acum ii aplici cuplu,sau forta de rotire de 13.2 Kg-m forta (0.6*22)surubului.Poti obtine acelasi cuplu de 13,2 Kg-m aplicand 1 kg forta unei chei cu o lungime de 13,2 metrii,sau aplicand o forta de 13,2 Kg unei chei de 1 m lungime.
Motorul unei masini dezvolta cuplu cu ajutorul caruia invarteste arborele cotit.Cuplul este creat exact asa cum am explicat mai sus:Este aplicata o forta(provocata de explozia din cilindrul motorului) pe o anumita distanta (ilustrata cu liniile rosii din animatie).Sa vedem animatia de mai jos:
Combustia gazelor din interiorul cilindrului creeaza presiune impotriva pistonului.Aceasta presiune aplica o forta pistonului,ceea ce il face sa coboare.forta este transmisa de la piston la biela,iar de la biela la arborele cotit.Observati ca de la punctul in care biela este conectata la piston pana la punctul in care este conectata la arborele cotit este o anumita distanta.Distanta orizontala variaza in timp ce arborele cotit se invarteste,astfel se schimba si cuplul,din moment ce cuplul rezulta din forta multiplicata cu distanta.
Poate va intrebati de ce doar distanta orizontala este importanta pentru determinarea cuplului acestui motor.Se vede pe animatie,cand pistonul este in partea de sus a cilindrului la inceputul combustiei,biela este indreptata direct spre centrul arborelui cotit.In aceasta pozitie nu este generat cuplu mai deloc,deoarece doar forta care actioneaza asupra unei manete intr-o directie perpendiculara fata de aceea maneta genereaza cuplu.
Pentru mult mai multe detalii despre cuplu,cal putere si masini cititi si:
Motoare
Transmisia
- Cum Functioneaza Transmisia Manuala
- Cum Functioneaza Transmisia Automata
- Cum Functioneaza Ambreiajul
- Cum Functioneaza Convertorul de Cuplu
2 comentarii:
Foarte frumoasa explicatia, dar pentru numele lui Dumnezeu, pluralul de la "metru" este "metri"!
Foarte frumos. Bravo!
Trimiteți un comentariu