Este un indicator important al masinii, al doilea dupa puterea motorului in unele cazuri, pentru ca de cuplu depind in mare parte performantele si evolutia automobilului. Daca ma gandesc acum la o exprimare plastica si adaptata la masini, "cuplul reprezinta capacitatea unei masini de a trece de la o viteza mai mica la una mai mare, capacitatea de a depasi anumite obstacole in teren, sau chiar posibilitatea de a-si pastra viteza in conditii de teren diferit, de la un moment la altul ." Nu judecati fizic ce-am spus, doar incerc sa explic.
Stiti ca e foarte importanta curba de cuplu, si turatia la care cuplul este maxim.
Sunt motoare, mai ales japonezele, care au cilindree mica dar puteri destul de mari, cu un cuplu mic la turatii mici, iar cuplul maxim se atinge undeva pe la 3500-4000rot/min, ceea ce inseamna ca va trebui sa turati puternic un asemenea motor pentru a putea depasi anumite obstacole in teren cand e masina incarcata sau pentru acceleratii bune trebuie sa retrogradati intr-o treapta inferioara si sa urcati mult in turatii.
Sau, sunt motoare nobile care au cuplu inca de la turatie mica si nu e nevoie sa le omorati pentru cazurile mai deosebite de trafic, de obicei de cilindree o idee mai mare.
........................................................................................
Asa este generat cuplul (Torque) in cilindrul unui motor in 4 timpi
.
.
Din aceste considerente, expuse mai sus, se prefera un motor de capacitate cilindrica mai mare, care ofera implicit un cuplu "elegant" inca de la turatie mica, astfel acest motor sigur va rezista mai mult in timp fata de unul pe care tot timpul il "impuscati" la 4000.
Cuplul se exprima doar pentru motor, daca ai vazut tu exprimat si pentru cutie de viteze, acolo se referea la altceva, si anume pana la ce motor rezista angrenajul cutiei fara sa se "barbereasca" rotile dintate.
Un Mercedes bricolat de Brabus ajunge la un cuplu de 750Nm, ori aici se impune o cutie de viteze refacuta cu totul, una care sa fie capabila sa "ia in dinti" o asemenea forta.
Un buldozer mare, are un cuplu aproape constant de 500Nm, ati vazut ca motorul toarce la fel, indiferent ce obstacol intalneste in cale cand rade cu cupa, fie copac, fie pamant, fie arocament, el merge cam la fel.
Motoare
Transmisia
- Cum Functioneaza Transmisia Manuala
- Cum Functioneaza Transmisia Automata
- Cum Functioneaza Ambreiajul
- Cum Functioneaza Convertorul de Cuplu
TI-A PLACUT ARTICOLUL?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu