Exista o legatura directa intre forma lobiilor si modul in care se comporta motorul la diferite turatii.
Pentru a intelege acest aspect imaginati-va motorul functionand la o turatie extrem de redusa--la doar 10 sau 20 de rotatii pe minut(rpm)- pistonul are nevoie de cateva secunde pentru a termina un ciclu.Practic asa ceva este imposibil,der hai sa ne imaginam ca s-ar putea.La asemenea turatie redusa am vrea ca forma lobiilor(camelor) sa fie astfel incat:
- in momentul in care pistonul incepe a se misca in jos incepand ciclul de admisie,valva de admisie sa se deschida,apoi,exact in momentul in care pistonul a ajuns in partea extrema de jos a cilindrului(punct mort) valva de admisie a se inchide.
- valva de evacuare sa se deschida chiar in partea extrema de jos a cilindrului,dar dupa combustie;si a se inchide chiar in momentul in care pistonul a ajuns in partea de sus(punct mort ),chiar dupa evacuare.
Aceasta configuratie ar functiona foarte bine cat timp motorul are turatia foarte redusa.
Dar ce se intampla daca crestem turatia motorului?Sa aflam.
Cand crestem turatia,configuratia de 10-20 rpm nu functioneaza foarte bine.Daca motorul functioneaza la 4000 rotatii/minut,valvele se deschid si se inchid de 2000 ori/minut,sau de 33 ori/secunda.La aceasta viteza,pistonul se misca foarte rapid,amestecul aer-carburant care intra in cilindru are de asemenea viteza foarte mare.
Cand valva de admisie se deschide si pistonul incepe ciclul de admisie,amestecul aer-combustibil incepe sa accelereze in cilindru.In momentul in care pistonul a ajuns in partea extrema de jos a cilindrului si la sfarsitul ciclului de admisie,amestecul aer-combustibil are viteza foarte mare.Daca am inchide acum valvele de admisie,circularea amestecul de aer/carburant spre cilindru s-ar opri,si nu ar mai intra in cilindru. Lasand valvele deschise inca cateva milisecunde,avantul pe care deja il are amestecul aer-carburant va mai impinge un surplus de amestec,in timp ce va incepe combustia,,sporind astfel cantitatea maxima de combustibil-aer ce poate intra in cilindru,si,normal,sporind si puterea dezvoltata de motor.Deci cu cat motorul are turatie mai mare,cu atat viteza aer-combustibil este mai mare,si cu atat vrem ca valvele de admisie sa stea deschise mai mult timp.De asemenea la viteze mai mari vrem ca valvele sa se deschida mai larg--acest parametru este guvernat de profilul lobiilor(camelor).
Animatia de mai jos arata sincronizarea camelor obisnuite si ale celor de performanta.Observati ca ciclul evacuarii si ciclul de admisie se suprapun mult mai lung timp la cele de performanta decat la cele normale.Din cauza asta,motoarele cu came de performanta functioneaza mai "brutal" in relantiu.
Sunt diferite moduri de aranjare a axului cu came pe motoare.Vom discuta despre cele mai raspandite.Sunt sigur ca ati auzit de expresiile:
- Axul cu came simpla
- Doua axe cu came
- Axul cu came cu tija
In urmatoarea sectiune vom arunca o privire asupra acestora.
2 comentarii:
forte bine expicat ! un material excelent, felicitari!
Mersi!
Trimiteți un comentariu