Forta frictiunii versus greutate (masa)
Pentru a vedea de ce este mai usor de impins in cazul celui mai mic, sa ne uitam mai de aproape la cele doua suprafete.
Chiar daca pentru ochiul liber suprafetele arata netede,la nivel microscopic ele sunt destul de dure.Cand asezi blocul pe suprafata de jos,varfuriile si adancituriile de pe suprafete se imbina si se incalcesc.Greutatea blocului mai greu face ca aceste varfuri si adancituri sa se imbine mai mult si mai puternic,astfel fiind mai greu de impins.
Fiecare material are structura microscopica diferita--de exemplu este mai greu de a glisa (aluneca) cauciuc pe cauciuc decat otel pe otel.Tipul materialului determina coeficientul de frictiune,raportul intre forta necesara impingerii blocului si greutatea blocului.Daca coeficientul ar fi 1.0 in exemplul nostru,atunci am avea nevoie de 100 kg forta pentru a impinge blocul de 100 kg,si 400 kg forta pentru a impinge blocul de 400 kg.Daca coeficientul ar fi 0.1,ar fi nevoie de 10 kg forta pentru blocul de 100 kg,si 40 kg forta pentru blocul de 400 kg.
Deci cantitatea fortei necesare pentru a muta un anumit bloc sau obiect este direct proportionala cu greutatea blocului.Aceasta notiune este aplicabila in cazul unor mecanisme cum ar fi franele si ambreiajul,unde un element este impins impotriva unui disc care se roteste.Cu cat mai multa forta apasa elementul,cu atat este mai mare forta de oprire.
Pentru rotiile masinii,coeficientul frictiunii dinamice este mult mai mic decat coeficientul frictiunii statice.Roata masinii are cea mai buna tractiune cand anvelopa nu aluneca pe asfalt.Cand aluneca(in cazul unei derapari sau burnout),tractiunea este redusa dramatic. |
In acest articol:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu