Motoare cu ardere interna cu piston

Inapoi<<
.
După natura combustibilului
motoare la care se întrebuinţează drept combustibil benzina, şi au carburator sau pompă de injecţie.
motoare la care se întrebuinţează drept combustibil motorina şi au pompă de injecţie (motoare Diesel).
motoare cu gaz la care se întrebuinţează drept combustibil un combustibil gazos, de obicei gaz natural, sau un amestec de combustibil.
După numărul de curse simple efectuate de piston într-un ciclu ( sau numărul de timpi)
motoare în patru timpi.
motoare în doi timpi.
După spaţiul producerii amestecului carburant
Motoare cu formarea în exteriorul cilindrului a amestecului carburant
Este cazul motoarelor cu carburator, injecţie de benzină în conducta de aspiraţie şi al motoarelor cu gaze cu instalaţie de formare externă a amestecului aer-combustibil.
Motoare cu formarea în cilindru a amestecului carburant
Din această categorie fac parte motoarele cu injecţie de combustibil cum sunt motoarele Diesel sau şi unele motoare cu aprindere prin scânteie şi motoarele cu gaze la care combustibilul gazos este introdus în cilindru printr-o supapă aparte în timpul aspiraţiei.
După felul aprinderii amestecului carburant
Motor cu aprindere prin scânteie (prescurtat MAS).




După admisia şi comprimarea amestecului carburant în cilindrii motorului, în apropierea PMI (punctul mort interior) al pistonului, are loc aprinderea. Aceasta se realizează prin producerea unei scântei între electrozii bujiei, care aprinde amestecul carburant. Arderea are loc într-un interval de timp relativ scurt, în care presiunea şi temperatura gazelor din cilindru cresc repede până la presiunea de 30 - 40 daN/cm³ şi temperatura de 1800 – 2.000 °C. Datorită presiunii gazelor din cilindru, care acţionează asupra pistonului, acesta se deplasează spre PME (punctul mort exterior), şi roteşte prin intermediul sistemului biela-manivela, arborele motor. Această cursă a pistonului, se mai numeşte şi cursă activă sau cursă motoare.
PMI – (punctul mort interior) este poziţia extremă a pistonului în cilindru, corespunzătoare poziţiei la distanţă de axa arborelui cotit.
PME – (punctul mort exterior) este poziţia extremă a pistonului în culindru, corespunzătoare poziţiei apropiate de axa arborelui cotit.
Motor cu aprindere prin comprimare (prescurtat MAC sau Diesel).






La sfârşitul compresiei, combustibilul este introdus sub presiune în cilindru, fiind pulverizat foarte fin cu ajutorul injectorului, montat în chiulasă. Datorită contactului cu aerul fierbinte din interiorul cilindrului, particulele pulverizate se aprind şi ard, iar presiunea din cilindru creşte, moderat, menţinându-se relativ constantă pe durata arderii. Gazele rezultate în urma arderii apasă asupra pistonului, determinând deplasarea acestuia spre PME, efectuând cursa activă. Supapele rămân închise până aproape de sfârşitul acestei curse.
După aşezarea cilindrilor sunt :
Motoare cu cilindrii în linie.
Motoare cu cilindrii în V.
Motoare cu cilindrii in W.
Motoare cu cilindrii si pistoanele opuse, boxer.
Motoare înclinate, la care cilindrii au axele situate în acelaşi plan, însă înclinat faţă de planul vertical
Motoare cu cilindrii aşezati în stea, utilizate cu precădere în aviaţie.
.
Pentru mult mai multe detalii vezi:

Un comentariu:

Anonim spunea...

explicatiile sunt pe intelesul tuturor iar animatiile ajuta foarte mult la intelegerea procesului