Tehnologia self-parking

Tehnologia self-parking este utilizata mai ales in situatia parcarii laterale (Desi BMW are un prototip care se auto-parcheaza si in spatii orizontale,cum ar fi garajele mici).

http://www.volkswagen.ro/files/ro/element/text_pic/2067736982.jpg

Pentru a parca in laterala,soferul trebuie sa urmeze 5 pasi simplii:

  • Aduce masina inaintea spatiului de parcare,si se opreste in paralel cu masina din fata loculuii de parcare.
  • Vireaza roata inspre bordura,intra in spatiul de parcare intr-un unghi de 45-grade.
  • In momentul in care roata de fata ajunge la roata de spate a masinii din fata lui,indreapta rotile si continua sa mearga in spate.
  • In timp ce se uita in oglinzile retrovizoare,pentru a se asigura ca nu ajunge prea aproape de masina din spate,soferul vireaza roata inspre exteriorul bordurii,pentru a introduce fata masinii in locul de parcare.
  • In final,soferul manevreaz masina inainte si inapoi,pana cand ajunge la o distanta optima fata de bordura.



Majoritatea masinilor din zilele noastre, dotate cu aceste sisteme,nu sunt complet autonome,adica este nevoie de implicarea soferului pentru a desfasura procesul de parcare,insa face ca acest lucru sa fie mult mai usor . Soferul "regleaza" viteza masinii apasand si eliberand pedala de frana (este vorba despre masini care au cutie automata).De indata ce incepe parcarea,computerul de bord preia controlul volanului.

Masina se deplaseaza langa masina din fata locului de parcare,iar soferul este avertizat in momentul in care trebuie sa se opreasca.Dupa aceea soferul muta schimbatorul pe Reverse si elibereaza incet frana,pentru a se deplasa in spate.Computerul masinii,folosindu-se de servo-directia controlata electronic,manevreaza masina perfect,pentru a intra cu precizie in locul de parcare.In momentul in care masina a intrat cu spatele destul de mult,un alt semnal il instiinteaza pe sofer sa schimbe in Drive.Masina se deplaseaza in fata in timp ce rotile se vireza automat pana cand masina este intr-o pozitie perfecta.Apoi,un semnal final ii spune soferului faptul ca parcarea masinii este completa.

La Toyota Prius ,un monitor imens notifica soferul in momentul in care trebuie sa se opreasca,cand trebuie sa schimbe viteza in R,si cand trebuie sa ridice piciorul de pe frana,pentru ca masina sa intre in locul de parcare.

Sunt multe tipuri de sisteme de parcare asistata,fiecare avand metode diferite de a sesiza distanta dintre masina si obiectele din jur.Unele au senzorii plasati in barile (spoilerele) din fata si din spate,fiecare avand doua roluri, actionand ca si emitator-receptor.

Acesti senzori transmit semnale care lovesc obiectele din jurul masinii,reflectandu-se inapoi catre senzori.Apoi computerul masinii calculeaza cat timp ii trebuie semnalului pentru a se intoarce (este vorba de milli-sau micro-secunde),astfel calculeaza exact distanta dintre obiect si masina.

Alte sisteme folosesc camere video,sau sisteme radar oentru a detecta obiectele si pentru a calcula distanta.Insa rezultatul final este identic:masina detecteaza masinile din parcare,marimea spatiului de parcare,si distanta pana la bordura.

In continuare sa vedem ce modele exista pe piata,si ce ne promite viitorul in legatura cu aceste sisteme.

Continuare>>


In acest articol:




Niciun comentariu: