Bi-turbo si alte componente

Unele motoare folosesc doua turbo de diferite dimensiuni.Cel mic prinde viteza foarte repede,reducand timpul dintre apasarea acceleratiei si dezvoltarea puterii de catre motor,in timp ce turbo mai mare preia "jobul" la turatii mari al motorului pentru a furniza mai multa putere.

Cand aerul este comprimat,el se incalzeste;cand se incalzeste se dilata:ceea ce inseamna ca sunt mai putine molecule per centimetru-cub.Deci o parte din presiunea generata de turbo este rezultatul incalzirii aerului prin compresie.Pentru a creste puterea masinii,scopul este de a introduce mai multe molecule de aer in cilindrul motorului,si nu neaparat presiunea aerului.

intercooler

Intercoolerul este un sistem de racire a aerului care iasa din turbo,si este montat intre turbo si galeria de admisie.Acest dispozitiv este foarte simplu,si arata ca si un radiator obisnuit,si are rolul de a raci aerul comprimat care intra in motor..Aerul care iasa din compresor si merge inspre galeria de admisie al motorului trece prin elementele radiatorului,care este racit de catre aerul din exterior.Din cauza vitezei masinii si din cauza unui ventilator din spatele sistemului de radiatoare a masinii,aerul are viteza mare,putand astfel sa raceasca aerul fierbinte.Aerul fiind mai rece,este mai dens,are mai multe molecule de oxigen,deci si explozia din motor poate fi mai mare.

intercooler

intercooler

Turbo mai este de ajutor si in zone cu altitudine mare,de exemplu la munte,unde densitatea aerului este mai mica.Motoarele normale vor cunoaste o reducere a puterii motorului la altitudine mare,pentru ca la fiercare explozie din motor,cilindrii vor primi mai putin aer.Si la motorul dotat cu turbo se poate simti o scadere a puterii,insa nu la fel de mare,deoarece aerul mai subtire este mai usor de "pompat" de catre compresorul din turbo.


In cazul montarii unui turbo,masiniile mai vechi cu carburator vor mari automat volumul de combustibil pentru a se potrivi cu densitatea aerului care intra in cilindrii.Masiniile moderne pe injectie vor face de asemenea acest lucru.Sistemul de injectie se bazeaza pe senzori de oxigen din esapament pentru a determina deca raportul de aer-combustibil este corect,deci acest sistem va mari cantitatea de combustibil daca se monteaza un turbo.

Insa daca pe o masina cu injectie se monteaza un turbo care este prea puternic,si livreaza prea mult aer pentru motor,sistemul de injectie s-ar putea sa nu poata livra destul combustibil pentru ca raportul aer-combustibil sa fie corect--fie din cauza ca software-ul computerului nu permite,sau pompa si injectoarele nu sunt capabile de acest lucru.In acest caz va fi nevoie de alte modificari pentru a profita la maxim de sistemul turbo.

Un sistem Turbo folosind tehnologia EcoBoost

Compresorul este ilustrat cu albastru,turbina cu rosu

Piesa care se misca in sus si in jos este pistonul motorului

Vedeti mai multe poze cu turbo


In acest articol:



2 comentarii:

Anonim spunea...

Cam bati campii, tot ansamblul se numeste turbina, nu turbo. Ce numesti tu turbina sunt paletele unei elicii practic, imagineaza-ti paletele de la ventilator cu un unghi de inclinatie mai mare, care transforma caldura si presiunea gazelor de evacuare in energie mecanica si viceversa la capatul celalalt .....turbina lucreaza si la relanti , intarzierea pe care o simti este datorata presiunii scazute a aerului evacuat de cilindrii motorului, s-au redus dimensiunile turbinelor pentru a obtine o presiune mai mare la turatii scazute( vezi motorul diesel) si mai sunt destule de spus...
Oricum , apreciez munca depusa.
O zi buna

Anonim spunea...

Cum sa lucreze turbina la relanti?! Intra in actiune pe la 1800 rpm, cand presiunea gazelor evacuate este suficient de mare pentru a-i invarti paletele.