Transmisia automata:Angrenajul Planetar si Raportul Pinioanelor

Cand desfaci o cutie automata si arunci o privire in interiorul ei,poti vedea o multitudine de componente asortate si combinate,intr-un spatiu destul de mic.Printre altele poti vedea:
  • Un angrenaj planetar ingenios
  • Un set de legaturi din care combina la un loc componentele angrenajului
  • Un set de trei ambreiaje umede care fixeaza alte componente ale angrenajului
  • Un sistem hidraulic ciudat care controleaza ambreiajele si riglele
  • O pompa cu roti dintate uriasa pentru a misca uleiul de transmisie
Piesa "vedeta" este angrenajul planetar.Aproximativ de marimea unui pepene galben,acest component singur,creeaza toate rapoartele de viteza pe care transmisia le poate crea.Restul componentelor doar ajuta angrenajul planetar sa faca acest lucru.Transmisia automata are doua asemenea angrenaje combinate impreuna pentru a forma unul singur.Orice angrenaj planetar are trei componente principale:
  • Roata dintata centrala(sun gear en.)
  • Rotiile dintate planetare mici si suportul rotiilor dintate planetare mici
  • Angrenajul inelar


Fiecare din aceste trei componente poate fi intrarea sau iesirea cuplului transmis,sau poate fi neutru.In functie de ce rol joaca ficare element,din cele trei roluri enumerate mai sus,este determinat raportul de viteza de la iesirea cutiei de viteze.Sa aruncam o privire asupra unui angrenaj planetar simplu in tabelul de mai jos.
In angrenajul planetar din animatia de mai jos angreajul inelar are 72 dinti,iar roata dintata centrala are 30 dinti.Se pot scoate o multitudine de rapoarte din aceasta combinatie.



Porniti animatia apasand unul din cele trei butoane din tabel:






Intrare
Iesire
Stationar
Calcul
Raportul
Vitezelor
A
Roata dintata centrala(S)
Suport roti dintate planetare (C)
Angrenaj inelar (R)
1 + R/S
3.4:1
B
Suport roti dintate planetare (C)
Angrenaj inelar(R)
Roata dintata centrala (S)
1 / (1 + S/R)
0.71:1
C
Roata dintata centrala (S)
Angrenaj inelar (R)
Suport roti dintate planetare (C)
-R/S
-2.4:1

Primul raport de viteze afisat in tabelul de mai sus este reductie--viteza de rotatie la iesire este mai mica decat cea de la intrare.
Al doilea raport este de multiplicare a vitezei de rotatie,adica viteza de rotatie de la iesire este mai mare decat cea de la intrare.
Ultimul raport este tot reductie,dar directia de rotire de la iesire este inversata (in cazul marsalierului).
Mai sunt multe rapoarte care se pot obtine din acest angrenaj planetar,dar acestea sunt cele mai importante.
Sa vedem in continuare un sistem compus din doua angrenaje planetare si avantajele lui. Continuare>>

2 comentarii:

Anonim spunea...

-este foarte interesant pentru cultura generală a pasionaţilor de autovehicule.

Anonim spunea...

Este interesant articolul.Il voi citi cu atentie.Multumesc.