Numere Zecimale

cComputer cu numere binare  Aynstein.blogspot.com

Cea mai usoara cale de a intelege bitii este de a le compara cu ceva ce deja cunoastem:cifrele.
O cifra este un loc unde se poate afla o singura valoare numerica de obiciei intre 0 si 9.Pentru a putea forma numere mai mari cifrele sunt combinate impreuna.De exemplu, 6357 are patru cifre.7 este in locul unitatiilor, 5 este in locul zecimiilor, 3 este in locul sutimiilor, 6 este in locul miilor.Deci aceasta cifra ar mai putea arata si asa:

(6 * 1000) + (3 * 100) + (5 * 10) + (7 * 1) = 6000 + 300 + 50 + 7 = 6357


O alta metoda de a-l exprima ar fi folosind puteriile lui 10.

(6 * 10^3) + (3 * 10^2) + (5 * 10^1) + (7 * 10^0) = 6000 + 300 + 50 + 7 = 6357

Ceea ce se poate vedea mai sus este ca fiecare cifra tine locul urmatoarei la puterea 10,incepand de la prima cifra cu 10 la puterea zero.(greu de inteles dar fortati-va creierul si eu asa am facut,dar a fost mai greu pentru ca eu am citit in engleza)

Nu e nici o noutate pana acum--avem de-a face cu cifre zecimale zilnic.Un lucru inteligent in privinta sistemului numeric este faptul ca nimic nu te obliga sa ai zece valori diferite intr-o cifra.Sistemul nostru numeric pe baza de 10 valori s-a dezvoltat probail pentru ca avem zece degete,dar daca s-ar fi intamplat sa evoluam altfel si sa avem 8 degete poate acum aveam sistem numeric pe baza de 8 valori numerice (Cam asa arata:0,1,2,3,4,5,6,7,10,11,12,13,14,15,16,17,20,21,etc,si inseamna ca foloseam puteriile lui 8 in loc de 10.Complicat de gandit,dar interesant).

Poti avea sistem numeric bazat pe orice valoare.De fapt sunt motive intemeiate pentru a folosi diferite sisteme,bazate pe alta valoare decat zece.

Computerele opereaza folosind sistemul bazat pe 2 valori (0 si 1),cunoscut si sub numele de sistemul binar (la fel ca si denumirea zecimala pentru sistemul obisnuit cu 10 valori).

Afla in sectiunea urmatoare de ce si cum functioneaza acest sistem.


Continuare>>Sistemul binar si Byt-ul de 8 Biti


3 comentarii:

Anonim spunea...

Toate astea cu exprimarile in baza 10 in baza 2 etc. le-am facut acum 1 saptamana la scoala:) la sisteme mecatronice.

D☮D☮ spunea...

ok, de acord!

D☮D☮ spunea...

si eu te-am adaugat in blogroll!