Pentru a intelege principiul cutiei manuale,poza de mai jos ilustreaza o cutie simpla cu doua viteze in liber:
Sa aruncam o privire asupra fiecarei componente din imagine:
- Axul verde vine de la motor prin ambreaj.Axul verde si roata dintata verde sun conectate ca o singura unitate.(Ambreajul este un dispozitiv care permite sa conectezi si sa deconectezi motorul de transmisie.Cand apesi pedala,motorul este deconectat de transmisie,astfel motorul poate functiona chiar daca masina sta pe loc.Cand eliberezi pedala de ambreaj,motorul si axul verde sunt conectate.Motorul si roata dintata verde se invart la aceeasi turatie).
- Axul rosu si rotiile dintate rosii sunt arborele secundar.Acestea sunt de asemenea conectate impreuna,deci toate rotiile dintate rosii se invart la o turatie similara.Rotiile dintate verzi transmit turatia celor rosii.Astfel,arborele secundar se invarte cand ambreajul este eliberat.
- Axul galben este conectat direct de rotiile masinii prin diferential,astfel cand rotiile masinii se invart,se invarte si axul galben.
- Rotiile dintate albastre sunt conectate de axul galben prin rulmenti,deci se pot invarti pe acesta.Daca motorul este oprit dar masina este tractata (de exemplu),axul galben se poate invarti in timp ce rotiile dintate albastre nu se invart.
- Rolul coroanei este sa cupleze una din cele doua roti dintate albastre de axul galben.Coroana este cuplata de axul galben printr-un stift,deci cand axul se invarte se invarte si coroana.Aceasta se poate deplasa in staga-dreapta pe ax,fara a se deconecta,cupland una din rotiile dintate albastre de ax.
.
Un comentariu:
okl
Trimiteți un comentariu